Publications
The task of the meta-project team is, among other things, to survey the state of research within the framework of the funding guideline for Language Education in an Immigrant Society and then to systematically locate the funded individual projects. For this purpose, a survey of the projects takes place once a year. Here you will find the publications that were mentioned by the projects as part of these surveys.
Literature from the project Let's Write!
Literature from the project KoPaS
Paetsch, Jennifer; Heppt, Birgit; Stroszeck, Elena; Horváth, Marcus; Hardy, Ilonca; Biele, Lena; Henschel, Sofie; Höhr, Rebecca & Volodina, Anna (2024). Multiprofessionelle Kooperation bei der Umsetzung durchgängiger Sprachbildung in der Ganztags(grund)schule: Konzeption einer Interventionsstudie. In Bettina König & Anna-Maria Seemann (Hrsg.), Ganztagsschule in Forschung und Lehre. Professionen im Dialog
Bar-Kochva, Iris & Bredthauer, Stefanie (2023). Deutsch als Zweitsprache (DaZ). In Rolf Arnold, Ekkehard Nuissl & Josef Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenenbildung (3. akt. Neuauflage., S. 89-90). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. Verfügbar unter: https://doi.org/10.35468/wbeb2022-057
Becker-Mrotzek, Michael; Gogolin, Ingrid; Roth, Hans-Joachim & Stanat, Petra (Hrsg.). (2023). Grundlagen der sprachlichen Bildung. Münster / New York: Waxmann. Verfügbar unter: https://www.waxmann.com/buch4775 [24.11.2023].
Bredthauer, Stefanie (2024). Mehr Sprachen als Schüler*innen – Empirische Erfassung und didaktische Implikationen von mehrsprachiger Vielfalt in Vorbereitungsklassen. Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung (bzf), 68, 57-72.
Bredthauer, Stefanie; Helbert, Stefanie; Kaleta, Magdalena; Triulzi, Marco & Wörmann, Leon (2023). Mehrsprachige Elemente in Schulbuchaufgaben – Einbindung oder Einbildung?. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht (ZIF), 28/2, 213-244. doi:https://doi.org/10.48694/zif.3553
Bredthauer, Stefanie; Helbert, Stefanie; Knaus, Anastasia; Becker-Mrotzek, Michael & Roth, Hans-Joachim (2024). SysDaZ – ein Ratingverfahren zur systematischen Unterrichtsbeobachtung von Deutsch als Zweitsprache-Unterricht. In Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Luiza Ciepielewska-Kaczmarek, Sabine Jentges, Eva Knopp, Milica Lazovic & Kathrin Siebold (Hrsg.), Empirische Unterrichtsforschung in DaFZ. Gegenstände und methodische Zugänge (S. 21-40). Göttingen: V&R unipress. Verfügbar unter: https://doi.org/10.14220/9783737015578.21
e70000 RoE-2023-08-0941.R2
Goschler, Juliana; Rosenberg, Peter & Woerfel, Till (Hrsg.). (2024). Empirische Zugänge zu Bildungssprache und bildungssprachlichen Kompetenzen. Wiesbaden: Springer Fachmedien. Verfügbar unter: https://link.springer.com/10.1007/978-3-658-43737-4 [26.8.2024].
Vasylyeva, Tetyana; Woerfel, Till; Twente, Leonie & Höfler, Martha (2024). Effectiveness of language-sensitive subject teaching: Heterogeneity and quality of the evidence and implications for future research. Review of Education, 12 (3), 1-57. doi:10.1002/rev3.70000
Weiss, Zara; Woerfel, Till & Meurers, Detmar (2023). Intelligente digitale Werkzeuge in der sprachlichen Bildung: Chancen und Herausforderungen. In Michael Becker-Mrotzek, Ingrid Gogolin, Hans-Joachim Roth & Petra Stanat (Hrsg.), Grundlagen der sprachlichen Bildung (1. Auflage., S. 185-197). Münster: Waxmann.
Woerfel, Till (2022). Mehrsprachigkeit in Kita und Schule. Mercator-Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache. Verfügbar unter: https://www.mercator-institut-sprachfoerderung.de/fileadmin/Redaktion/PDF/Publikationen/Faktencheck_Mehrsprachigkeit_in_Kita_und_Schule.pdf
Woerfel, Till (2023). Okul Öncesi Eğitimde ve Okullarda Çok Dillili. Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache. Verfügbar unter: https://www.mercator-institut-sprachfoerderung.de/fileadmin/Redaktion/PDF/Publikationen/Faktencheck_tuerkisch_Mehrsprachigkeit_in_Kita_und_Schule.pdf [23.8.2023].
Woerfel, Till; Dünkel, Nora; Sahlender, Moritz & Bredthauer, Stefanie (2024, Januar 11). Language Education in the Immigrant Society: Research Examining the Field. Poster gehalten auf der Next Generation Literacies Conference: Social Participation in Linguistically Diverse Societies, Universität Hamburg.